- Czym powinni się różnić nauczyciele w szkole od nauczycieli- rodziców?
- Co chcielibyście państwo wiedzieć o nauczaniu dzieci?
Rady dla rodziców (karty pracy)
· Najlepszym nauczycielem jest ten, kto nie wygląda nu nauczyciela
· Reaguj na trudności dziecka wtedy, kiedy samo o to poprosi lub kiedy zaobserwujesz, że problem je przerasta.
· Staraj się, żeby nauka zawierała elementy zabawy.
· Stawiaj na samodzielność dziecka.
· Wykorzystuj naturalne sytuacje do przekazywania dzieciom swojej wiedzy i doświadczeń.
· Nie przesadzaj z nagradzaniem dziecka. Samo uczenie się ma walor nagradzający, Dziecko powinno się uczyć dla siebie, a nie dla nagrody.
· Ucz dziecko reagować na porażki. Powinno ono wiedzieć, że porażki zdarzają się w życiu każdego człowieka, a każda z nich powinna czynić człowieka silniejszym.
· Dyskusja na temat rad zaprezentowanych przez nauczycielaUzupełnienie listy o sugestie rodziców.
2. Ćwiczenie
Czy znasz swoje dziecko?(karty pracy).
Rodzice odwracają karty pracy i odpowiadają na pytania:
- Co twoje dziecko najbardziej lubi robić w domu?
- Kim chciałoby zostać twoje dziecko w przyszłości?
Po zapisaniu przez odziców odpowiedzi nauczyciel rozdaje rysunki dzieci. Rodzice mogą porównać swoje odpowiedzi z rysunkowymi odpowiedziami dzieci na te same pytania.
- Wypowiedzi rodziców na temat zgodności odpowiedzi.
3.Prezentacja prac dzieci, które zostały wykonane w ostatnim okresie. Rodzice oglądają prace rysunkowe , pisemne , maja okazję zobaczyć postępy swoich dzieci w każdej dziedzinie.
4. Rozdanie kart osiągnięć edukacyjnych uczniów za marzec.
5.Rozmowy indywidualne z rodzicami.
Jeżeli istnieje taka potrzeba, przy okazji każdego spotkania należy poświęcić czas dla rodziców, którzy potrzebuj ą indywidualnej rozmowy o swoim dziecku. Wyjaśniamy różne sprawy dotyczące nauki, zachowania lub samopoczucia dziecka w szkole.
Do Rodziców!
·
Każde dziecko jest indywidualnością i ma własne, najlepsze dla
siebie sposoby zdobywania wiedzy.
·
Stając się dla dzieci dobrymi wzorami, zachęcacie je do nauki.
LITERATURA
1. Gordon T.,
Wychowanie bez porażek w
szkole. Instytut Wydaw-
niczy Pax, Warszawa 2002.
2. Green G. W.,
Jak pomagać dziecku w
nauce. Warszawa 1997.
3. Kawalec J.,
Rola środowiska rodzinnego w
wychowaniu dziecka sukcesu, w: "Edukacja i Dialog"
512002.
Mgr Wiesława Szpara